CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, 8 March 2012

paku di hati...=)

PAKU DI HATI........ . begini kisahnya,... ..

Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja. Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku.

"Untuk apakah paku-paku ini ayah?" tanya pemuda tersebut.

"Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahan mu" jawab ayahnya.

Pada hari yang pertama sahaja, pemuda itu telah memaku
sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut. Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan.

Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari, dimana pemuda tersebut tidak marah, walau sekali pun.

Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan. Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya.

Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata "Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah,
ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini.

Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kesah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatan mu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal.

"Sahabat adalah permata yang sukar dicari. Mereka membuatkan kamu ketawa dan menggalakan mu ke arah kejayaan. Sahabat juga adalah seorang pendengar, berkongsi suka dan duka dan sentiasa membuka hatinya kepada kita."

Maafkan saya sekiranya saya pernah meninggalkan kesan berlubang di dinding hati anda....

Itʼs better to be silent & be thought a fool, than to speak & remove all doubt.. -Abraham Lincoln-

Orang akan melupakan apa yang kamu katakan..... .
Orang akan melupakan apa yang kamu lakukan..... ..
Tetapi, orang TIDAK akan pernah lupa bagaimana kamu membuat mereka begitu bererti...=)

Tuesday, 17 January 2012

SURAT TREBUKA DARI IBLIS LAKNATULLAH

Tadi malam waktu akan tidur,aku lihat kau tidak memuji Allah, tidak berselawat, tidak membaca ayat Kursi dan Kulhu. Ini bagus sekali kerana waktu akan tidur adalah waktu untuk tidur bukan untuk membaca Al-Quran. Sesungguhnya engkau tidak membuang masa.

Pagi ni aku lihat kau tidak bangun mengerjakan solat subuh. Bagus sekali! Engkau telah membuktikan bahawa engkau adalah sahabatku yang budiman.Janganlah engkau susah-susah bangun dan memendekkan tidurnya.Tidurlah dengan nyeyak dan nyaman.Jangan hiraukan suara ayam yang berkokok atau penggera jam yang mengejutkan engkau dari tidurmu.Bila subuh datang menjelang,udara masih dingin,tariklah selimutmu dan tidurlah sayangku seperti puteri kayangan.

Aku lihat engkau jarang-jarang mengambil wudu'.  Ini bagus sekali kerana engkau tidak membazirkan air dan tidak meninggikan water bill rumahmu. Engkau tidak pernah membaca Bismillah sewaktu hendak makan. Ini bagus,kerana engkau tidak memenatkan mulutmu.Dan bila sudah kenyang,engkau tidak pernah menyebut Alhamdulillah. Ini bagus juga.Cukuplah engkau sendawa kuat-kuat seperti lembu.

Hai manusia yang kucintai,
semalam ada seorang peminta sedekah datang ke rumahmu. Engkau menghalau dia suruh pergi tanpa engkau memberikan duit sesen pun ataupun seteguk air. Ini sangat bagus dan terpuji,kerana engkau tidak membuang-buang duit dan tidak membazirkan rezekimu yang melimpah-limpah yang diberikan Allah kepadamu. Engkau seorang yang berjimat cermat. Biarlah rezeki engkau untuk kegunaan engkau seorang, untuk menonton wayang, berholiday di Genting dan membeli kemewahan dunia.

Aku lihat bila engkau bertemu dengan sahabat handaimu, engkau tidak mengucapkan ASSALAMUALAIKUM . Engkau mengucapakan 'Hi everybody!'. Ini bagus juga kerana engkau menunjukkan bahawa engkau mengerti adab resam orang kafir dan engkau mengerti bahasa Inggeris. Tidak perlu engkau belajar membaca bahasa Arab kerana ini bukan bahasa antarabangsa.Engkau telah membuktikan bahawa engkau dan aku adalah sahabat sejati.Sudah tentu engkau adalah seorang yang budiman kepada kaumku.

duhai manusia,
Apabila engkau berpuasa, telah lemah seluruh urat sendiku, telah terbakar seluruh jasadku,merintihku kesakitan,bila setiap kali ku lihat hamba-hambaNya yang penat berpuasa di siang hari dan menghabiskan waktu malamnya dengan berzikir dan merintih mengenang dosa-dosanya yang lepas kerana pintu taubat telah dibuka Allah dengan seluas-luasnya. Namun,aku tetap gembira kerana ada diantara kamu yang masih sudi menjadi temanku...melepaskan peluang rahmat Allah dengan mengucap perkataan yang sia-sia, mengumpat, tidak solat malah mencipta persengketaan...aduhai tubuh badanku yang terbelenggu telah segar kembali. Cukuplah NAFSU manusia sendiri menjadi penyambung tugasku disepanjang bulan yang dirahmati .Di akhirat nanti, engkau dan aku dapat berjalan bersama-sama...kita berpegang tangan menuju NERAKA JAHANAM.......


sahabatmu yang tercinta,
IBLIS LAKNATULLAH
ASTAGHFIRULLAHAL A’ZIM……

Rasullullah saw biasanya mengamalkan amalan mencecah(makan) sedikit garam (hujung jari kelingking) sebelum baginda makan. Rasullullah saw bersabda bahawa Allah akan menghindarkan lebih dripada 300 penyakit. melalui amalan ini....

Mengikut teori dan kajian sains..., amalan ini memang ada kelebihan dan rasionalnye..Garam biasa atau garam dapur iaitu natrium klorida terdiri daripada 2 unsur iaitu natrium dan klorin. Unsur klorin tersebut akan menghasilkan sedikit asid hidroklorik yang berfungsi menolong memudahkan penghadaman..
Menurut kajian lagi, amalan ini boleh mencantikkan kulit dengan memberi sinar yang lembut pada kulit..
tapi awas garam berlebihan boleh mendatangkan masalah lain dan meyebabkan kegatalan pada kulit..

sama2lah kita jadikan Rasulullah saw ikutan kite..
Bukankah Rasulullah saw itu ikutan terbaik tanpa perlu diragui lagi...?????